31.8.2010

Tekstianalyysiharjoitukset - osa 7 DRAAMAN TULKINTA

Eeva-Liisa Mannerin näytelmä "Eros ja Psykhe" (1959)

Näkökulmia mm.:

- myyttikritiikki
  1. Hesiodos "Jumalten synty" (700 eaa)
  2. Aristofanes "Linnnut" (414 eaa)
  3. Platon "Pidot (360 eaa)
  4. Apuleius "Eros ja Psykhe" (200)
  5. Milton "Comus" (1634)
  • huomioita:
  • 1)  syntyi Kaaoksesta samaan aikana kuin Gaia, so. oli aluksi vanhempi jumala kuin esim. Afrodite, joka myöhemmin oli hänen äitinsä ja sodanjumala Ares isänsä
  • 2) Aristofaneella syntyi Pimeydestä, Yön munimasta munasta
  • 3) Faidroksen puhe Platonin "Pidoissa" kuten ed., mutta yhdistetään mm. nautintoon taistelukentällä, kuoleminen rakkauden tähden
  • 4) myöhemmin tulkittiin jumalten sukupuuta eri tavalla; Eroksen kautta rakkauden voima ihmisille
  • näytelmä päättyy toisin kuin alkuperäinen legenda, so, Zeus lopuksi yhdistää rakastavaiset ja he saavat lapsen Hedonen (intohimo, halu) & Eros ei ole "Don Juan" - tyyppu kuten Mannerilla
- uuskritiittinen (tekstin lähiluku)
  • tekstin symboliikka: tuulet, laivat, meri jne.
- psykoanalyyttinen (vietit, alitajunta)
  • Eros (elämänvietti) - Psykhe (kuolemanvietti)
  • Morfeus (unet, harhat)
  • Afrodite (egon häiriöt, superego)
- feministinen (naisnäkökulma)
  • Psykhe naisena - nykyajassa
  • Eros miehenä - nykyajassa (traumaattisine sotakokemuksineen)
- konstruktionistinen (lukijoiden antamat merkitykset)
  • voi esim. samastua eri hahmoihin, luultavimmin Psykheen
- dekonstruktionistinen (tekstin purkaminen osiinsa ja uudelleenkoonti)
  • erilaisten tarinoiden nostaminen esiin tekstistä
  • jokainen hahmo näkee asiat omasta näkökulmastaan
- uushistoristinen (mm. kristillisen ideologian vaikutus)
  • alkuperäisen legenda - kristilliset elementit - moderni ajattelu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti