Näkökulmia mm.:
- myyttikritiikki
- Hesiodos "Jumalten synty" (700 eaa)
- Aristofanes "Linnnut" (414 eaa)
- Platon "Pidot (360 eaa)
- Apuleius "Eros ja Psykhe" (200)
- Milton "Comus" (1634)
- huomioita:
- 1) syntyi Kaaoksesta samaan aikana kuin Gaia, so. oli aluksi vanhempi jumala kuin esim. Afrodite, joka myöhemmin oli hänen äitinsä ja sodanjumala Ares isänsä
- 2) Aristofaneella syntyi Pimeydestä, Yön munimasta munasta
- 3) Faidroksen puhe Platonin "Pidoissa" kuten ed., mutta yhdistetään mm. nautintoon taistelukentällä, kuoleminen rakkauden tähden
- 4) myöhemmin tulkittiin jumalten sukupuuta eri tavalla; Eroksen kautta rakkauden voima ihmisille
- näytelmä päättyy toisin kuin alkuperäinen legenda, so, Zeus lopuksi yhdistää rakastavaiset ja he saavat lapsen Hedonen (intohimo, halu) & Eros ei ole "Don Juan" - tyyppu kuten Mannerilla
- tekstin symboliikka: tuulet, laivat, meri jne.
- Eros (elämänvietti) - Psykhe (kuolemanvietti)
- Morfeus (unet, harhat)
- Afrodite (egon häiriöt, superego)
- Psykhe naisena - nykyajassa
- Eros miehenä - nykyajassa (traumaattisine sotakokemuksineen)
- voi esim. samastua eri hahmoihin, luultavimmin Psykheen
- erilaisten tarinoiden nostaminen esiin tekstistä
- jokainen hahmo näkee asiat omasta näkökulmastaan
- alkuperäisen legenda - kristilliset elementit - moderni ajattelu